Zlaté nanotyčinky útočí na buňky nádorů. Úspěšně vyzkoušeno na myších

17.2.2015 – Stanislav Mihulka
Nanotyčinky ze zlata vhodného tvaru a velikosti mohou pomoct s diagnostikou nádorů, cílenou přepravou léčiv v těle a také s přímou likvidací nádorových buněk
Laserový paprsek zahřívá zlaté nanotyčinky uvnitř nádoru obklopeného soustavou cév

Vědci už vědí, že nanotyčinky vyrobené ze zlata jsou velmi slibné pro léčbu rakoviny. Mohou vylepšit zobrazování nádorů při jejich diagnostice, mohou k nádorům dopravovat léčivé látky a také se mohou stát smrtící zbraní, která buňky nádoru nemilosrdně zlikviduje. Nasazení zlatých nanotyčinek do první linie boje proti rakovině ale musejí předcházet nezbytné testy.

Sunjie Ye z Univerzity v Leedsu a její kolegové mají za sebou první úspěšné použití zlatých nanotyčinek na živých organismech - laboratorních myší, na nichž se zkoumá lidská rakovina. Badatelé jim vpíchli zlaté nanotyčinky injekcí přímo do žíly a pak je sledovali pomocí multispektrální optoakustické tomografie (MSOT), která se používá pro celotělní zobrazování malých živočichů, jako jsou třeba myši.

Badatelům se povedlo vyrobit zlaté nanotyčinky o přesně definovaném tvaru a délce, takže byly schopné absorbovat záření v blízce infračervené oblasti spektra. Na nanotyčinky v myších buňkách pak působili laserovým paprskem. Změnou vlastností laserového paprsku dokázali „přepnout“ nanotyčinky z diagnostického zobrazovacího módu, do útočného módu pro likvidaci nádorových buněk. Když použili pulsující laserový paprsek o správné frekvenci, tak rychle zahřáli bezprostřední okolí nanotyčinek. Kdyby se to stalo v nádorové buňce, tak je po ní. Vědci zároveň prokázali, že se zlaté nanotyčinky vylučují ven z těla a že tedy pravděpodobně nebudou škodlivé pro případné pacientů. Právě strach z toxicity nanotechnologií by přitom mohl zkomplikovat rozvoj nových léčebných postupů v léčbě rakoviny i jiných závažných onemocnění.

Jing Claussen (Ithera Medical, Germany)/ University of Leeds