Whollydooleya: Dravý vačnatec, co terorizoval Austrálii před 5 miliony let

Paleontologové vykopali hyperšelmu, mnohem větší a nebezpečnější příbuznou dnešních tasmánských čertů

28.07.2016 - Stanislav Mihulka

V odlehlém koutě severozápadního Queenslandu nedávno vykopali pozoruhodné fosilie. Jednou z nich je i divoký dravý vačnatec, který dostal jméno Whollydooleya tomnpatrichorum.

Whollydooleyu popsali podle objevených stoliček. Vědci z nich odvodili, že whollydooleya byla pořádným dravcem, mnohem větším a nebezpečnějším příbuzným dnešních tasmánských čertů, čili ďáblů medvědovitých. Tasmánští čerti mají hmotnost kolem 10 kg, whollydooleya byla asi 2,5 krát těžší. Jestli byly vzteklé podobně jako tasmánští čerti, tak můžeme být rádi, že se už dnes v Austrálii nepotulují.

Whollydooleya žila před 5 miliony let, tedy v třetihorách, na sklonku období miocénu. Podle vědců měla tato šelma tak hrozivé zuby, že byla schopná zabít a roztrhat i ta největší zvířata své doby.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Není divu, že paleontologové mluví o hyperšelmě. Podobné nálezy jsou velmi vzácné, protože Austrálie v té době dramaticky vysychala, takže tam nežilo mnoho zvířat.

• Zdroj textu