Vypěstujeme si superodolné bakterie znečištěním vodních toků antibiotiky?

8.8.2015 – Stanislav Mihulka
Antibiotika ve vodních tocích ovlivňují bakterie i ve velmi nízkých koncentracích
MRSA, zlatý stafylokok vysoce odolný vůči antibiotikům

Australští vědci tvrdí, že i hodně nízké koncentrace antibiotik, které bývají k vidění v odpadní vodě, mají znepokojivý vliv na bakterie v životním prostředí i na nebezpečné patogeny.

Bakterie si pod vlivem antibiotik přestavují svoji DNA, mění se povaha kolonií, které bakterie vytvářejí a také dochází k tomu, čeho se obáváme nejvíc – rozvoji bakteriálních kmenů, které jsou rezistentní vůči antibiotikům.

Znečištění antibiotiky se přitom do vodních toků dostává z různých zdrojů. Může pocházet z chovů hospodářských zvířat, hnojení zemědělských plodin a někdy až 80 procent antibiotik ve vodě pochází z léků užívaných lidmi.

Klíčové zdravotnické agentury, jako je Světová zdravotnická organizace (WHO) nebo americká Centers for Disease Control and Prevention (CDC) se teď intenzivně věnují výzkumu odolnosti bakterií vůči antibiotikům a naléhavě doporučují používat antibiotika s rozmyslem, nesplachovat nespotřebovaná antibiotika do odpadu a především vhodným způsobem vylepšit proces čištění odpadních vod.

NIAID