Umělá inteligence odhaluje tajemství regenerace ploštěnek

8.6.2015 – Stanislav Mihulka
Vědcům zkoumajícím regeneraci ploštěnek pomohla umělá inteligence. Je už regenerace lidských končetin a orgánů nadosah?
Ploštěnka, mistr v regeneraci

Ploštěnky jsou původně mořští bezobratlí živočichové, kteří postupně pronikli do sladkých vod i do vlhké půdy. Asi dvacet druhů ploštěnek žije i v České republice, i když nebývají tak pěkně barevné, jako mořské ploštěnky.

Na první pohled nejsou ploštěnky zvlášť zábavné, přesto jsou z nich ale vědci celí pryč. Ploštěnky mají totiž téměř magickou schopnost zregenerovat, i když je rozkrájíte na kousky. Každému takovému kousku ploštěnky naroste hlava a všechny další orgány. Lidi to fascinuje, protože bychom rádi dokázali něco podobného.

Kolem regenerace ploštěnek se točí rozsáhlý výzkum, v němž se vědci snaží rozklíčovat její mechanismus. Není to úplně jednoduché a tak badatalé Tuftsovy univerzity na výzkumu regenerace ploštěnek nasadili umělou inteligenci. Tato umělá inteligence využívá algoritmy, s jejichž pomocí si modelovala vývoj regeneračních mechanismů ploštěnek na základě 16 klíčových experimentů.

Po 42 hodinách výpočtů umělá inteligence představila mechanismus, který dovede vysvětlit výsledky všech 16 experimentů. Zahrnuje sedm známých regulačních molekul a také dva proteiny, které ještě nebyly v souvislosti s regenerací ploštěnek studovány.

Eduard Solà / Wikimedia Commons