Tisíc let starý anglosaský recept fungoval proti superbakteriím

10.4.2015 – Stanislav Mihulka
Odbornice na středověkou literaturu a mikrobiologové úspěšně vyzkoušeli dávný recept proti ječnému zrnu na obávaných bakteriích, které odolávají většině dnešních antibiotik
Text receptu na lektvar proti ječnému zrnu ve staroangličtině

Jak asi fungovaly středověké lektvary? Expertka na anglosaskou literaturu Univerzity v Nottinghamu spojila své síly s mikrobiology univerzitního Centra pro biomolekulární vědy a společně vyzkoušeli účinky středověkého receptu proti ječnému zrnu, čili nepříjemnému očnímu zánětu.

Recept pochází z anglosaské knihy zvané Bald's Leechbook, sepsané zřejmě v 9. století, která je považována za jednu z nejstarších dochovaných učebnic medicíny. Lektvar je založený na česneku, pórku, vínu a volské žluči a největším problémem pro vědce bylo sehnat ingredience, které by se blížily původnímu obsahu.

Nakonec se jim to povedlo a mohli středověký lék otestovat na kouscích kůže myší nakažených superbakteriemi MRSA, čili methicilin-rezistentními zlatými stafylokoky, které jsou v dnešní době postrachem nemocnic. Lektvar fungoval velmi dobře a zlikvidoval 90 procent superbakterií, zhruba stejně jako antibiotikum vankomycin, které se obvykle používá proti těmto zlovolným bacilům. Když teď žijeme v době ohromného rozmachu odolných kmenů bakterií a antibiotika postupně přestávají zabírat, tak se nám podobné recepty nejspíš ještě budou moc hodit.

British Library