Rozsáhlý výzkum potvrzuje: Mužům z vyspělých zemí kvapem ubývají spermie

27.7.2017 – Stanislav Mihulka
Muži mají stále méně spermií. Vědci stále netuší, co je hlavní příčinou tohoto stavu
Spermie

Počet spermií mužů se postupně snižuje

Už od devadesátých let minulého století se říká, že se kvalita spermatu mužů vyspělých zemí zhoršuje. Vědci ale docházeli k rozporuplným závěrům a stále nebylo jasné, jak to vlastně je.

Mezinárodní tým teď ale v rozsáhlém výzkumu zpracoval data celkem 185 vědeckých studií a detailně analyzoval změny ve spermatu mužů v čase. Badatelé dospěli k přesvědčivému závěru, že za období mezi lety 1973 a 2011 poklesl průměrný počet spermií u mužů vyspělého světa o 59 procent.

Nešlo přitom o náhlý pokles. Spermie ubývají postupně, v průměru o 1,6 procenta ročně. O mužích z méně rozvinutých zemí není dostatek údajů, ale zdá se, že i zde je situace podobná, snad jen s pomalejším tempem.

Jaké to bude mít dopady na budoucnost lidstva? Žádnou katastrofu nečekejte, technologie umělého oplodnění fungují velmi dobře a spermií je stále ohromný nadbytek. V USA dokonce zaznamenali pokles nechtěných rodičovství, k němuž zřejmě nižší počet spermií přispívá.

TIP: Nové hrozby: Virus zika možná zmenšuje varlata a snižuje plodnost u mužů

Vědci se ale obávají příčin tohoto poklesu množství mužských spermií. Pravý důvod totiž stále neznáme a možná vysvětlení jsou jedno horší než druhé – od změn v organismu kvůli životnímu stylu až po celosvětové znečištění látkami, které narušují činnost hormonů.

CC0 Public Domain