Předpověď počasí na mladé Zemi: Zamračeno, bude pršet železo

3.3.2015 – Stanislav Mihulka
Experimentální srážky extrémně rychle letících kovů na zařízení Z-Machine prozradily, že na vznikající planetě Zemi pršelo železo
Pohled do nitra zařízení Z-Machine

Když před čtyřmi a půl miliardami let vznikala naše planeta, tak se do ní nejspíš strefovalo hodně meteoritů a planetek se spoustou železa a dalších kovů. Vědci měli za to, že se tahle tělesa prostě pod dopadu roztavila a vtekla do vznikajícího zemského jádra.

Richard Kraus z kalifornských laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory a jeho kolegové se s tím ale nespokojili a chtěli zjistit, jak se vlastně železo chová za tak extrémních podmínek, jako je srážka meteoritu s planetou.

Srážka s meteoritem v laboratoři

Nejprve zalitovali, že nemohou srazit planetu s ohromným meteoritem. Na to by jim asi nikdo nedal peníze. Pak se rozhodli, že to zkusí alespoň v malém měřítku. Použili k tomu zařízení Z-Machine ze Sandia National Laboratory v Albuquerque, Nové Mexiko, které dovede v mohutných magnetických polích urychlit kousky kovu na extrémní rychlosti. Připravili si malý vzorek železa a ten pak ostřelovali plátky hliníku, řítícími se rychlostí přes 50 tisíc kilometrů za hodinu. Když došlo ke srážce, tak fascinovaní experimentátoři pozorovali, jak se železo vypaří a pak prší zpátky.

Kraus a spol. zjistili, že se železo vypaří mnohem snadněji, než si odborníci až doteď mysleli. Z jejich experimentu vyplývá, že se dávné meteority po srážce se Zemí kompletně vypařily a železo a spolu s ním i další kovy pak v pekelném dešti pršely zpátky na povrch mladičké planety. Právě díky tomu dneska nacházíme tolik zajímavých kovů i v blízkosti zemského povrchu.

Sandia Labs