Odsolování mořské vody jako po másle s nanopórovou grafenovou membránou

31.3.2015 – Stanislav Mihulka
Zázračný grafen proděravělý nanopóry se stal základem technologie pro odsolování mořské vody
Odsolovací membrána z grafenu s nanopóry

Na planetě Zemi se dá pít jenom jedno procento veškeré vody. Poptávka po pitné vodě je přitom větší a větší. Zbývajících 99 procent představuje ohromnou zásobu vody, jenom je nutné ji odsolit. Kdyby se nám povedlo ve velkém odsolovat mořskou vodu, tak tím uhasíme žízeň naší civilizace na dlouhou dobu. Problém je v tom, že odsolování je velmi náročné na energii a tím pádem drahé.

Pomocnou ruku nabízejí nanotechnologové z americké Národní laboratoře Oak Ridge, kteří vyvinuli novou, na energii ne tolik náročnou technologii odsolování mořské vody. Je založená na porézní membráně z grafenu, pozoruhodné formy uhlíku z jedné vrstvy atomů. V grafenové membráně jsou nanopóry, kterými projdou molekuly vody, ale nikoliv ionty soli. Optimální odsolovací membrána má jeden nanopór na každých sto čtverečních nanometrů a ideální velikost nanopórů činí 0,5 až 1 nanometr.

Vědci jsou přesvědčeni, že jejich odsolovací membrány fungují lépe, než stávající odsolovací zařízení a že bude možné vyrábět v průmyslovém měřítku.

Oak Ridge National Laboratory, US Dept. of Energy