Největší simulátor hurikánu na světě pomáhá zlepšovat předpovědi

7.5.2015 – Stanislav Mihulka
Výzkum hurikánu je obtížný a nebezpečný. Vědci si ho proto simulují v laboratoři na největším simulátoru hurikánu na světě
Zlověstné oko tropické cyklony pohledem z oběžné dráhy

Hurikány dovedou pořádně zatopit mnoha hustě osídleným oblastem světa. Je v našem zájmu je co nejlépe prozkoumat a pochopit, jak fungují. Výzkum samotného hurikánu je velmi náročný a vědci si musejí hlídat své vlastní zdraví a životy. Zajímavou alternativu pro studium hurikánů nabízejí jejich simulátory.

Na Univerzitě v Miami nedávno dokončili nový simulátor hurikánu, který se stal největším na světě. Zařízení za 15 milionů dolarů na vítr a vlny připomíná veliké akvárium, ovšem bez ryb. V tuto chvíli obsahuje 144 tisíc litrů sladké vody, ale vědci v něm mohou experimentovat i se slanou vodou.

Simulátor hurikánu pohání motor o výkonu 1 700 koňských sil. Když ho vědci spustí, tak dovede vytvořit simulaci hurikánu nejvyšší, tedy 5. kategorie, s větrem, který vane rychlostí nad 250 kilometrů za hodinu. Hlavním úkolem nového simulátoru je zlepšovat předpovědi síly hurikánu, které mohou rozhodnout o záchraně mnoha životů. V simulátoru lze také testovat účinek hurikánu na modely staveb a další projevy tohoto divokého přírodního živlu.

Mike Trenchard / Earth Sciences & Image Analysis Laboratory, Johnson Space Center