Našli jsme gen obezity? Mozek obézních lidí je menší a také až o 10 let starší

Nová studie vědců z univerzity v Cambridgi ukazuje, že mozek lidí s nadváhou je v mnohem horší kondici než u lidí s normální hmotností

10.10.2016 - Martin Reichman

Studie, na níž spolupracovali vědci z univerzity v Cambridgi a Yaleovy univerzity ukazuje, že lidé s nadváhou mají menší objem bílé mozkové hmoty. Ta se nachází pod šedou hmotou, tedy pod mozkovou kůrou. Tvoří ji vlákna, která vstupují a vystupují z kůry, a dráhy, které propojují jednotlivé části mozku.

Výsledky skenů pomocí magnetické rezonance také ukázaly, že mozek lidí s nadváhou je mnohem „opotřebovanější“. V porovnání s mozky lidí s běžnou tělesnou hmotností je rozdíl v opotřebovanosti zhruba 10 let.

Dobrou zprávou pro všechny tlouštíky je, že nižší objem bílé mozkové hmoty zřejmě automaticky neznamená horší kognitivní výkonnost. Testy IQ neprokázaly, že by vyšší BMI souviselo s hodnotou IQ. Výzkum probíhal na vzorku 473 lidí ve věku od 20 do 87 let.

Pro úbytek bílé mozkové hmoty u lidí s nadváhou vědci zatím vysvětlení nemají. Jednou z teorií je, že nadváha a sklony k přejídání souvisí s genetickou výbavou způsobující úbytek bílé hmoty. Pokud by se tato teorie prokázala jako pravdivá, dost možná jsme na stopě „genu obezity“.

• Zdroj textu