Muž z Altamury dárcem nejstaršího vzorku DNA neandrtálců

6.4.2015 – Stanislav Mihulka
Vědci získali vzorek DNA z kostí neandrtálce objeveného v krasové jeskyni, který žil před 130 až 172 tisíci let. Stali se tak majiteli nejstarší DNA neandrtálců na světě
Fosilní pozůstatky pokryté kalcitem

Fosilní pozůstatky neandrtálce přezdívaného Muž z Altamury byly objeveny v roce 1993 jeskyňáři, v krasové jeskyni poblíž jihoitalské Altamury. Kosti Muže z Altamury se staly součástí krasových jevů a pokrývala je tlustá vrstva kalcitu. Odborníci si mysleli, že fosilie jsou nenávratně poškozeny a tak je ponechali na místě.

Před pár lety vědci přece jenom odebrali nějaké vzorky a radiometrickým datováním, založeném na uranu a thoriu zjistili, že kosti Muže z Altamury jsou staré 130 až 172 tisíc let. Zároveň se ji povedlo získat DNA z malého kousky lopatky neandrtálce.

Uspěli a stali se majiteli nejstarší DNA neandrtálce v historii. Muž z Altamury, který měl pravděpodobně nelehkou smrt po pádu do díry, v níž zraněný uvízl, se tak posmrtně dočkal velkého uznání. Vědci teď hodlají získanou DNA přečíst. Pokud se jim to podaří, tak se dozvíme zase o něco víc o pohnuté historii našeho rodu.

National Archaeological Museum of Altamura