Jak se náš druh stal chytřejším? Bylo to díky zvýšení průtoku krve mozkem

Primátům se v průběhu evoluce běžně zvětšují mozky. Ale jedině v lidské linii se zvyšuje průtok krve mozek rychleji než samotná velikost mozku

03.04.2017 - Stanislav Mihulka

Antropologové již dlouho zkoumají původ lidské inteligence. Obvykle pátrají po ohništích, nástrojích, malbách a podobných věcech. Otázka rozvoke inteligence by ale podle vědců mohla souviset s průtokem krve mozkem.

Mozky mají ohromnou spotřebu kyslíku a energie, takže jejich výkon závisí na dobře fungujícím zásobování. To obstarává především krkavice neboli karotida, největší krční tepna.

Lidské mozky mají největší spotřebu

Vědci prostudovali velikost krkavic u 34 druhů žijících primátů a zjišťovali, jak se velikost těchto tepen měnila během evoluce. Ukázalo se, že při evoluci primátů se vždy zvětšuje velikost těla i mozku, ale velikost těla se obvykle zvyšuje rychleji.

TIP: V čem jsme měli výhodu oproti neandertálcům? Méně nám vadil kouř

Průtok krve mozkem se u primátů během evoluce zvyšoval zhruba stejně rychle jako velikost jejich mozku. Jedině v lidské linii se průtok krve zvyšoval rychleji. Díky tomu se podle vědců naši předci stávali chytřejšími a chytřejšími.

• Zdroj textu