Indiáni z hloubi amazonského pralesa mají bakterie odolné proti antibiotikům

18.4.2015 – Stanislav Mihulka
Přirozená odolnost vůči antibiotikům se našla i v bakteriích indiánů z izolované vesnice kmene Yanomano
Indiáni kmene Yanomano, Brazílie

Indiáni kmene Yanomano žijí v odlehlé části tropického pralesa Amazonie, na pomezí Brazílie a Venezuely. Jsou to lovci – sběrači a jejich tradiční kultura je jednou z nejzachovalejších v celé Amazonii. Jedna z jejich vesnic se až donedávna nesetkala s moderní civilizací.

V roce 2009 tuto vesnici poprvé navštívila venezuelská lékařská výprava, která tam od 34 vesničanů odebrala vzorky pokožky, stolice a výtěru z úst. Vědci pak z těchto vzorků vytáhli DNA bakterií, kterou pak porovnali s DNA bakterií jiných lidských populací.

Ukázalo se, že indiáni Yanomano v sobě mají velice druhově bohatá společenstva bakterií, zatím nejbohatší ze všech, které kdy byly zkoumány. Jejich bakterie jsou o 40 procent druhově pestřejší než bakterie v Američanech a jsou také něco pestřejší, než bakterie obyvatel více civilizovaných venezuelských indiánů kmene Guahibo nebo bakterie afrických zemědělců z Malawi.

Nejzajímavější bylo, že i tito zcela izolovaní indiáni Yanomano mají v těle bakterie s geny odolnosti vůči antibiotikům. Přitom se zřejmě nikdy předtím nesetkali s žádnými moderními antibiotiky. V jejich okolí jsou zřejmě zdrojem přírodních antibiotik některé půdní bakterie.

Cmacauley / Wikimedia Commons