Forenzní biologie: Když selže DNA, mohly by pachatele prozradit proteiny ve vlasech

Tak jako má každý z nás unikátní otisky prstů, tak máme i docela unikátní kombinace změn v proteinech vlasů

08.09.2016 - Stanislav Mihulka

S bouřlivým rozvojem genetiky dostali kriminalisté do ruky mocnou zbraň pro potírání zločinu. Nejeden padouch si to už odskákal, když ho prozradila jeho DNA.

Jenže s DNA jsou problémy. Za velmi příznivých okolností vydrží DNA až stovky tisíc let. Stačí ale trocha vody, světla nebo tepla a s molekulami DNA je ámen. Vědci proto už několik let hledají jiné testy, které by mohly v případě potřeby nahradit důkazy založené na DNA.

Teď se jejich pozornost obrátila k vlasům a ochlupení. V kalifornských laboratořích Lawrence Livermore National Laboratory využili toho, že vlasy a chlupy vydrží velmi dlouho v relativně dobrém stavu. Vlasy přitom obsahují proteiny, které obvykle mají mnohem větší výdrž než molekuly DNA.

TIP: Genetika proti exkrementům: Londýn nasazuje testy DNA na líné pejskaře

Zároveň vyšlo najevo, že se v proteinech vlasů objevují v různých kombinacích změny v aminokyselinách, z nichž se tyto proteiny skládají. Díky těmto změnám lze poměrně přesně identifikovat majitele zkoumaných vlasů.

• Zdroj textu