Experti varují, že se rezistentní bakterie šíři kvůli korupci

19.3.2015 – Stanislav Mihulka
Bezuzdná korupce podle nové studie podporuje šíření bakteriálních rezistencí. Kultura podplácení nás teď ohrožuje na životě
Petriho misky se dvěma kmeny bakterií a sedmi různými antibiotiky

Světová zdravotnická organizace a odborníci celého světa bijí na poplach kvůli dramatickému šíření rezistence vůči antibiotikům mezi bakteriemi. Už je to dost špatné. Tak trochu jsme zapomněli, jaký býval svět bez antibiotik, a teď se nestačíme divit. Z běžných a donedávna snadno léčitelných nemocí se opět stávají život ohrožující infekce.

Vědci teď kvapně hledají nové léky proti bakteriím a také pátrají po příčinách šíření bakteriálních rezistencí. Tým Petera Collignona z Australské národní univerzity nedávno překvapil zjištěním, že rozšíření rezistence vůči antibiotikům v jednotlivých zemích oproti očekávání nemá moc co dělat s bohatstvím těchto zemí, ale těsně souvisí s místní korupcí. Země prolezlé korupcí totiž podle vědců nedovedou účinně kontrolovat používání antibiotik a vyloženě tím podporují šíření bakteriálních rezistencí.

Česká republika sice nepatří k evropským zemím, kde by se používalo nejvíc antibiotik, zato ale u nás bují všudypřítomná korupce. A to pro naše zdravotnictví do budoucna představuje velkou hrozbu. Infekce rezistentními bakteriemi bývají příšerné. Bojovníci s korupcí teď mají v ruce další argument. Jde totiž doslova o život.

Graham Beards / Wikimedia Commons