Dvouplazi se rozšířili po světě odvážným přeplutím přes oceány

2.4.2015 – Stanislav Mihulka
Malí podzemní plazi, kteří připomínají červy, úspěšně přečkali masové vymírání na konci druhohor a dneska žijí na prakticky všech kontinentech
Kosterní pozůstatky dvouplaza

Dvouplazi jsou malí podivuhodní příbuzní ještěrů. Žijí skrytě v zemi a mnozí připomínají spíš červy než plazy. Není jich mnoho druhů, ale přesto dneska žijí na pěti kontinentech planety. Jak se tam mohli dostat?

Vědci vyčetli z genomu dvouplazů, že se rozšířili po světě těsně po děsivém masovém vymírání, spojeném s pádem obrovského meteoritu na konci druhohor. V té době už ale byly jednotlivé kontinenty od sebe většinou oddělené. Ač to zní velmi nepravděpodobně, tak se dvouplazi nějak museli dostat přes tehdejší oceány. Zřejmě se během běsnění přírodních živlů ocitli na utržených kusech pobřeží nebo vegetace a vyrazili na velkolepou cestu do zámoří.

Jak se zdá, dvouplazi patří k těm, který pád meteoritu na konci druhohor docela prospěl. Největší hrůzy masového vymírání přežili v podzemí a pak mohli využít prostor, který se uvolnil vymřením 75 procent všech druhů tehdejších organismů.

Nick Longrich / University of Bristol