Drsně vypěstované superkvasinky vylepší výrobu biopaliv

Kvasinky s novou mutací dovedou zkvasit podstatnou část rostlinné hmoty

18.10.2016 - Stanislav Mihulka

Slavné pivní kvasinky (Saccharomyces cerevisiae) provází lidstvo už od doby kamenné. Kde bychom byli bez jejich schopnosti kvasit? Jenom díky těmto kvasinkám máme pečivo nebo třeba alkoholické nápoje.

Vybíravé kvasinky

V kvašení cukru glukózy z rostlin jsou pivní kvasinky přeborníci. Ale jinak jsou dost vybíravé. Nemají například vůbec zájem o xylózu, což je jiný typ cukru, který shodou okolností tvoří téměř polovinu všech cukrů v rostlinné hmotě. Kdyby kvasinky dokázaly kvasit xylózu, bylo by možné vyrábět biopaliva z téměř jakékoliv části rostlin.

Vědci se proto rozhodli, že budou na kvasinky zlí a ke kvašení xylózy je donutí. Umístili kvasinky do prostředí plného xylózy a kvasinky tam dostaly na vybranou. Buď se pustí do xylózy, nebo zahynou.

TIP: Netradiční řešení: Pomohou nám s výrobou biopaliva kvasinky ze střev brouků?

Drsný přístup překvapivě fungoval. Po 10 měsících experimentální evoluce se mezi kvasinkami objevil nový typ mutace, díky němuž pivní kvasinky mohou kvasit xylózu. Tyto superkvasinky, pojmenované GLBRCY128, mají teď nejspíš před sebou zářnou budoucnost ve výrobě biopaliv.

• Zdroj textu