Další nálož Keplerova dalekohledu: 1 284 nově potvrzených planet

Roční prosévání dat z Keplerova dalekohledu přineslo nečekané výsledky – do katalogu potvrzených planet přibylo 1 284 nových světů

11.05.2016 - Martin Reichman

Před startem mise Keplerova dalekohledu jsme netušili, zda a jak moc jsou exoplanety vzácné. Dnes díky němu víme, že jich může být více než hvězd. Seznam zjištěných a potvrzených extrasolárních světů roste v posledních letech nebývalým tempem. Vědci nyní našli způsob, jak celý proces ještě více urychlit.

Statistika nuda je…

Keplerův dalekohled planety ve skutečnosti „nevidí“, během pozorování více než 150 tisíc hvězd zaznamenává poklesy v jejich jasnosti. Ty mohou mít několik příčin, přičemž jednou z nich je tranzit planety.

Data sesbíraná Keplerovým dalekohledem se poté ověřují jiným přístroji – nejčastěji pozemskými spektrografy. Tato mravenčí práce je pochopitelně velmi zdlouhavá, vědci proto přišli se zlepšovákem. Na pomoc si vzali statistickou analýzu – zjednodušeně řečeno, vzali v úvahu všemožné scénáře, které mohou konkrétní změnu v jasnosti způsobovat, a pokud výpočet ukázal větší, než 99% pravděpodobnost vlivu planety, prohlásili objekt za potvrzenou exoplanetu. Z balíku 4 302 možných exoplanet tuto podmínku splnilo 1 284 nových objektů.

Brzy se ale můžeme dočkat dalších přírůstků – sítem 99 % neprošlo 1 327 kandidátských objektů, přičemž některé z nich jistě status exoplanety získají. Pouze 707 objektů vědci vyhodnotili jako astrofyzikální jevy. V balíku nově potvrzených exoplanet je podle vědců až 550 pravděpodobně terestrických planet, devět z nich se pak pohybuje v tzv. obyvatelné zóně.

• Zdroj textu