Čmeláci jsou chytří, ale ani oni se nevyhnou falešným vzpomínkám

2.3.2015 – Stanislav Mihulka
Experimenty s umělými květy a sladkými odměnami prozradily, že i v jinak skvělé paměti čmeláků s odstupem pár dnů vznikají falešné vzpomínky
Čmelák luční, který úspěšně našel svůj cíl

Entomologové už dávno vědí, že čmeláci jsou na svoji velikost obstojně chytří. Pamatují si barvy, tvary a vůně různých druhů květin a spolehlivě trefí domů z velké vzdálenosti. Jak se ale ukazuje, při vybavování vzpomínek jim nejsou cizí omyly, které důvěrně známe i my.

Se důvtipnými čmeláky experimentoval tým Larse Chittky z Queen Mary University of London. Vědci nabízeli čmelákům umělé květy rozmanitých barev, v nichž někdy byla a jindy zase nebyla sladká odměna. Čmeláci se rychle naučili, v jakých květech mohou najít pamlsek a pak si to velice dobře pamatovali. V následujících minutách prakticky vždy neomylně zamířili ke správným květům.

Když ale Chittka a spol. vyzkoušeli čmeláky ve stejném testu po několika dnech, tak čmeláci nejprve zareagovali správně, ale pak s postupem času začali dělat chyby. Objevily se u nich falešné vzpomínky a začali si vybírat květy podobné těm správným, ve kterých ale sladkost nikdy nebyla. Experimentátoři si nemyslí, že by v paměti čmeláků nebo lidí byla nějaká zásadní systémová chyba. Spíše prý jde o vedlejší projevy perfektně fungujícího mechanismu paměti, jehož možnosti nejsou nekonečné. Je fascinující, jak podobně funguje paměť u tak odlišných živočichů, jako jsme my a čmeláci.

Mike Edwards, PLoS Biology