Červi a mikrobi jsou požehnáním pro imunitní systém

9.4.2015 – Stanislav Mihulka
Chcete být zdravější? Pořiďte si víc mikrobů a parazitických červů. Jejich přítomnost podporuje činnost imunitního systému
Parazité usazení uvnitř hostitele

Poslední dobou se hromadí důkazy o tom, že střevní mikrobi zdravých lidí mohou být použity k léčbě lidí s poruchami trávicí soustavy nebo že přítomnost parazitických červů funguje proti zánětlivým onemocněním. V obou případech jde z velké části o potlačování nepříznivých účinků vlastního imunitního systému.

Vědci Dukeho univerzity si tudíž mysleli, že laboratorní potkani s pestřejší mikroflórou a více parazitickými červi budou mít méně výkonný imunitní systém. Nakonec se ukázalo, že je to úplně opačně. V jejich experimentech měli potkani osídlení více bakteriemi a parazity účinnější imunitní systém, lépe reagovali na očkování, měli mnohem vyšší obsah přirozených protilátek a jejich T-lymfocyty fungovaly nadmíru pohotově.

Jak je vidět, příliš čisté prostředí bez mikrobů a parazitických červů potkanům nesvědčí a lidem zrovna tak. V takovém prostředí se snižuje schopnost jejich imunitního systému zasahovat proti nebezpečným vetřelcům a zároveň se zvyšuje jeho ochota útočit na vlastní organismus a vyvolávat tím alergie a autoimunitní choroby. Podle všeho potřebujeme být prolezlí bakteriemi a parazity a když jsme o ně v moderní době z větší části přišli, tak je asi budeme muset přivést zpátky do našich těl.

Public domain