Bakterie izolované v podzemí miliony let jsou rezistentní vůči 18 antibiotikům

Překvapivý objev v jeskyni popírá představu, že šíření rezistence vůči antibiotikům je jenom naše vina

21.12.2016 - Stanislav Mihulka

V národním parku Carlsbadské jeskyně v Novém Mexiku se nalézají ohromné prostory vápencové jeskyně Lechuguilla, která patří k nejrozlehlejším na světě.

Při průzkumu této jeskyně vědci objevili novou bakterii Paenibacillus, která byla zhruba 4 miliony let izolovaná od okolního prostředí. Pak překvapeně zjistili, že tyto bakterie jsou rezistentní vůči celkem 18 různým antibiotikům, včetně antibiotik poslední záchrany, která používáme proti bakteriím, na něž nefunguje nic jiného.

Bakterie Paenibacillus využívají celou řadu mechanismů obrany proti antibiotikům, včetně pěti, s nimiž se odborníci doposud nesetkali. Objev těchto bakterií tedy přinesl nejen šok, ale i cenné poučení.

TIP: V Číně objevili geny rezistence proti antibiotikům poslední záchrany

Jak je možné, že bakterie v zapomenuté jeskyni jsou tak nesmírně odolné vůči antibiotikům? Vysvětlení zřejmě spočívá v tom, že prakticky všechna antibiotika pocházejí z přírody, obvykle od různých mikroorganismů a dotyčné bakterie se navzdory své izolaci zřejmě s těmito látkami běžně setkávají. Lidské aktivity v tom podle všeho nehrají roli.

• Zdroj textu